2 december 2010

Bredd eller specialitet?

Just nu är jag lite velig vad gäller min framtida träning. Jag har ju, precis som alla andra, varken obegränsat med pengar eller tid. Så frågan är hur jag vill fördela mina resurser - på vad vill jag lägga tid och pengar?

Yoga?
Tennis?
CrossFit?
F&S?

Vill jag satsa på att göra allt som är kul på samma gång eller vill jag bli riktigt bra på nå't och lägga andra roliga aktiviteter åt sidan för ett tag?

Jag har på nå't vis uppnått min smärttröskel vad gäller totala utgifter som jag lägger på träning. Tennisträning, tennisgruppspel, yogakort och F&S-kort känns i plånboken. Utöver detta köpte jag nyligen ett klippkort på CrossFit Nordic (för att jag inte kunde låta bli..) och jag är redan ganska så säker på att de tio gångerna inte kommer att vara nog utan att det snarare ger mersmak. Så jag måste nog dra ner på nå't.. 

Och så var det där med bredd vs specialitet - jag älskar ju att ha variation i träningen, men samtidigt kan jag bli väldigt sugen på att satsa på en viss gren ibland. För det är ju nackdelen som jag har det just nu, att jag aldrig blir riktigt bra på något specifikt utan ganska bra på allt. Tänk att få lägga all tid på att bli bättre på tennis till exempel. Eller på att bli en riktig CrossFit-atlet, eller bli en riktig yogi och se hur det påverkar mig mentalt.. Det låter lockande, men innebär ju att jag måste försaka nå't annat..


Det här är ju inget att sträva efter direkt.. men lite coolt är det ju ändå..

Har inte kommit på nå'n bra lösning än.. men funderingarna lär fortsätta.

Hur tänker ni i er träning? Bredd och variation eller specialitet och snabb utveckling?

2 kommentarer:

  1. Är det okej om jag copy pastar ditt inlägg till min blogg? Det där är också min ständiga stötesten, att välja! Jag vill vara grym på beach och samtidigt hålla på med allting annat också. Och jag vill vara lika uthållig som snabb. I längden tror jag mest på bredd. Halvbra är bäst - för kroppen. Men det är svårt när jag näst intill hatar att känna mig medioker...

    SvaraRadera
  2. Oooh, jättesvår fråga!
    Jag hade aldrig kunnat nöjja mig med en sak, kan man inte få vara bäst på allt ändå?
    Om det bara är priset som är problemet kan du säkert göra en del av sakerna billigare, hemmavideos med yoga, egen crossfit? osv.
    Eller så kör du allt, men i intervaller. En månad i indien på yogaretreat, en månad på tennisläger osv. haha, det vore väl drömmen!

    Tack igen för grymma skidtekniktips förresten!!

    SvaraRadera