10 december 2010

Hur orkar du bry dig? eller Att slösa med energi

Petra skriver så bra att jag bara måste länka till hennes inlägg om irritation och frustration.. eller i grund och botten - brist på tolerans.

Jag hör folk som under en kvart (eller längre) kan diskutera och förfasa sig över hur "konstigt" det är att hoppa hopprep på gymmet (ehh.. konstigt??) eller hur "äckligt" det är att smörja in sig ståendes näck i omklädningsrummet. Särskilt om det här råkar vara en äldre tant..

Och det är nånting jag inte förstår. Att någon hoppar hopprep på gymmet är ju knappast något som förstör mina försök att gymma. Och om jag nu skulle ha problem med att se människans naturliga utveckling mot ålderdom så kan jag väl vända bort huvudet?

Så - hur orkar man bry sig så mycket om hur andra gör eller inte gör? Så mycket att man dessutom måste diskutera de här "skumma" händelserna man varit med om efteråt.

Så mycket energi som går förlorad i irritation som kunde ha använts till något väldigt mycket mer produktivt. Ett leende till den nakna tanten till exempel.

2 kommentarer:

  1. Agree! Min gräns gick först i onsdags när en dam petade in en tampong inför allas beskådan i omklädningsrummet. Hopprep och hudkräm har jag däremot inga problem med :)

    SvaraRadera
  2. Håller med om att mkt energi slösas i onödan! Erikas exempel lät dock som lite för mkt... jag har även sett folk som klipper naglar, rakar bikinilinjen och filar fötterna (ner på golvet alla går på!) och då är det störande.

    SvaraRadera