17 augusti 2010

Att utmana sina rädslor

Nu är det dags att gå utanför bekvämlighetszonen - nästa utmaning på g.

Har ju alltid suktat efter Rocket Yoga - efter de där übercoola positionerna som verkar helt omöjliga att genomföra. Faktum är att jag valde att yoga hos It's Yoga just för att de erbjuder Rocket-klasser. Men som den nybörjare på yoga som jag är, så har jag liksom hållt mig själv tillbaka.. tänkt att det varit smartare att skapa mig en grund att stå på först, innan jag ger mig på det där andra. Och det har säkert varit smart - men nu är det dags!

För mig lockar framförallt Rocketens handbalanser - jag tyckte ju att det var det coolaste (eller häftigaste som jag förmodligen sa då på det kära 80-talet) som fanns med breakdancare som snurrade på huvudet när jag var barn och det här är förmodligen det närmsta jag nånsin kommer att komma.. Men samtidigt så är ju Rocket väldigt mycket mer än handbalanser - det är handståenden, huvudståenden och sån't som visserligen fascinerar mig men också skrämmer mig. Herregud, skulle jag kunna stå på huvudet utan att bryta nacken? Verkar ju helt absurt.



Med tiden som jag kommit in mer i yogan så går jag alltmer från att se yoga som "de coola positionerna" till att uppskatta den mentala biten.. det blir liksom inte viktigt att prestera. Yogan är fantastisk på det sättet - jag är nöjd efter ett yogapass oavsett hur det "gått". Yogan i sig är energigivande och lugnande, det krävs ingen motprestation från mig för att åstadkomma den känslan.

Jaja, anmäld till "Rocket för nybörjare" är jag nu i alla fall. För liiite coolt tycker jag ju fortfarande att det är med folk som kan göra de mest häpnadsväckande saker med sina kroppar. Och det ska bli riktigt kul! Och lite läskigt förstås..

Kommer inte att överge min vanliga Ashtanga på grund av det här utan tror att det blir perfekt att varva beroende på humör och känsla i kroppen.

1 kommentar:

  1. Wow! Härligt att du vågar och att du gör det du drömt om! :) Även om yogan är bra som den är också...

    Imponerad av dig som körde ute-träningen (och avis då) och löpning idag! Duktigt!

    Själv saknar jag lite träningsvilja och lust när det är massor att ta hand om hemma med pyssel, rens och fix som tar tid och kraft. Imorrn har jag dock tänkt göra en insats på gymmet :)

    SvaraRadera