30 augusti 2010

CrossFit - inget för den bekväma

Låt mig säga såhär - om man tänkt att slöträna lite smått så ska man inte ge sig i kast med CrossFit. Som tur är så är ju inte jag mycket för slötränande så det här passade mig perfekt!

Inledde med uppvärmning med fokus på smidighet, fortsatte med att gå igenom tekniken för kettlebellssvingar och axelpress/militärpress och sedan kom då själva eldprovet. Ett pass beståendes av:

20 box jumps (körde i par så gjorde varannat)
16 situps med klapp mot parter
12 kettlebellsvingar

och så om och om igen.. under 16 minuter. Snudd på 9 varv hann vi med men jag måste erkänna att de där boxhoppen efter ett tag blev kliva upp och ner istället för att hoppa och att tekniken på svingarna fullständigt havererade mot slutet när min rygg tyckte att det var nog.
Actionbild från gårdagens pass - lånad från http://www.crossfitnordic.se/

Summa summarum: Det här vill jag göra igen! Och igen! Gillar kombinationen av teknikträning och att få en rejäl genomkörare. Att det dessutom var riktigt bra stämning (seriöst men nära till skratt) och trevliga människor höjer betyget ytterligare. Nu återstår bara den där lilla detaljen som heter tid och pengar. Tennisträning, tennisseriespel, yogakurs och Friskisträning tar tid och kostar pengar. Och hur många gånger kan man egentligen ursäkta träningsomkostnader med att "det är ju för en god sak". hmm.. vi får väl se..

Till er alla som gillar riktig träning  - testa!

9 kommentarer:

  1. Jag är verkligen sugen på att testa! Hoppas NMT bjuder på ngt liknande:)

    SvaraRadera
  2. Shit vad roligt! Det är vid de här tillfällena som jag blir avis på er i Sthlm-området men samtidigt så har ni ju samma problem att få tiden att räcka till :) Men jättekul att höra om detta. Hur gick de där boxhoppen till egentligen?

    SvaraRadera
  3. Erika: Ja! NMT ska bli superkul!

    Annika: boxhoppen gick till som så att man stod två och två mittemot varandra med en låda mellan oss. Sen skulle man hoppa jämfota upp på lådan och ner igen, så var det nästas tur osv.. Inga djupa hopp där man böjer på benen utan mer spänst i vaderna som gällde - och det känns idag..

    SvaraRadera
  4. Jag har också kollat in dessa, men som sagt, pengar och sånt...Men jäklar vad kul träning!

    SvaraRadera
  5. Härligt! Snart är det min tur att ta mig till Crossfit Nordic. Ser verkligen fram emot ett tufft pass. :D

    SvaraRadera
  6. Puh... Alla dessa kostnader... :) JAg försöker omprioritera lite... Nu är det inte bara själva träningen som kostar... Nu är det bensin och tid. Men å andra sidan finns det många härliga löprundor här på landet!

    SvaraRadera
  7. Ja Crossfit är bra grejjer! Jag gillar det också skarpt för galet jobbigt det är det verkligen!

    SvaraRadera
  8. Verkar galet tufft. Hihi, gillar din kommentar "till er som gillar riktig träning"!

    SvaraRadera
  9. ÅH låter väldigt kul och framför allt jobbigt!!
    Älskar när man får en rejäl genomkörare :-)
    Vill också prova detta!!

    SvaraRadera